کد مطلب:95531 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:211

خطبه 034-پیکار با مردم شام












[صفحه 85]

در جنگ با شامیان ای مردم كوفه ترس را رها كنید و در ستیز با شامیان قیام كنید تا لباس سعادت بپوشید آیا شما به این زندگی رضا هستند و به آخرت رغبتی ندارید؟ آیا مظاهر زندگی مادی و فانی آنقدر شما را مفتون و مجنون ساخته كه عزت باقی را رها كرده و ذلت فانی را چسبیده اید. وقتی من شما را به جنگ و جهاد با دشمنانتان دعوت می كنم چشمان شما را می بینم كه از ترس مرگ هراسان می شود، گمان می كنید در این جنگ در دریای مرگ خواهد غلتید از این رو در سخن من تامل و تفكری ندارید و سخن مرا ناشنیده می انگارید. بخدا سوگند: شما دیگر امین من نیستید. شما دیگر امین من نیستید. شما آن پایگاه استواری كه در جنگ با دشمن مود نیاز است نمی توانید باشید. شما توان یاری و یاوری و عزت و ارج را ندارید. شما مانند شتران چوپان گم كرده اید كه به هر سو پراكنده می شوند. بخدا سوگند كه شما تنها به زبان می جنگید و در عمل سست عنصرید. دشمن با شما مكر می كند شما در اندیشه دفاع از خود نیستید و در پیكار با آنان ناتوان می مانید. دشمن سرزمینهای شما را می برد و شما خشمگین نمی شوید. آنها بیدار و هوشیارند و شما در خواب غفلت فروخفته اید بخدا سوگند مردمی كه از جن

گ كناره می گیرند، همیشه مغلوب دشمن اند و آنان كه به دشمن فرصت می دهند، راه چیرگی دشمن را بازمی نهند. شما ای مردم، اگر می خواهید این چنین زبون و عاجز و ناتوان با شدید، اما من تا جان در بدن دارم برابر دشمن می ایستم و به آنان فرصت جسارت و تعدی نمی دهم و با شمشیر صفوف آنان را متفرق می سازم.

[صفحه 85]

امروز شما بر من حقی دارید و من بر شما حقی... حق شما آنست كه شما را موعظه كنم و شما را از گمراهی برهانم و براه خیر و صلاح و آخرت بهشت سوق دهم. اما حق وفای به عهد است شما بر عهد و پیمان خود استوار بمانید و معنای وفای به عهد اینست كه هرگاه فرمان دهم پیروی نمائید نصایح مرا به كار بندید و به جان و دل عمل كنید تا رستگار شوید.


صفحه 85، 85.